PONAD PRZECIĘTNOŚĆ OD 1966 ROKU
Od samego początku istnienia marki Flipper dążył do przekraczania konwencjonalnych standardów, zwracania uwagi na potrzeby żeglarzy oraz tworzenia łodzi doskonale dopasowanych do konkretnego celu. Zasada ta była przestrzegana przez wszystkich właścicieli, we wszystkich okolicznościach ekonomicznych.
ROK 1960
Pod koniec 1966 roku przy nabrzeżu promowym Vikom w Nauvo wzniesiono budynek przemysłowy o powierzchni 250 metrów kwadratowych. To właśnie tam rozpoczęła działalność zupełnie nowa stocznia – Na-Boats.
Pierwszym Flipperem była 3,6-metrowa łódź wiosłowa, trafnie nazwana Lill Flipper. Jasna, świeża i pozytywna nazwa została zapożyczona od delfina, który pojawiał się w popularnym serialu telewizyjnym w latach 60. Delfin znalazł się nawet w pierwszym logo Flippera.
Pierwsza motorówka, Flipper Weedo, została wprowadzona w 1968 roku. Była niezatapialna i nie przewracała się nawet wypełniona wodą, stając się prawdziwym pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa łodzi.
Przełom nastąpił dwa lata później wraz z modelem Flipper 450HT. Ta rodzinna łódź była solidna i przestronna, a jej odważny design przyciągnął zasłużoną uwagę.
Flipper był technologicznie zaawansowany i miał unikalny, emocjonalny wizerunek. Te elementy stworzyły solidną podstawę dla sukcesów w kolejnych dekadach. Marka była postrzegana jako młodzieńcza i szybka, co jasno obiecywało ucieczkę od codziennej nudy.
W 1969 roku wprowadzono wyścigowy katamaran Flying Flipper. Dzięki skrzydłopodobnemu kadłubowi łączącemu pontony po obu stronach, jego profil przypominał samoloty. Posiadał też znacznie wyższą prędkość maksymalną w porównaniu do konkurentów z pojedynczym kadłubem, co sprawiło, że Flying Flipper stał się powszechnie używaną łodzią wyścigową.


ROK 1970
Szczególnie imponujące były prace przy laminacie szklanym, które zachwycały nawet najbardziej krytycznych. Łodzie były starannie laminowane ręcznie, bez widocznych pęcherzyków powietrza. Nawet w 1973 roku wszystkie pokłady wykonywano z warstwowych konstrukcji, które były jednocześnie lekkie i wytrzymałe.
W 1974 roku wprowadzono pierwszy Flipper z pojedynczym kilem (570 HT). Kadłub łodzi był stopniowany przy rufie, co znacząco zmniejszało tarcie i zwiększało prędkość – a tym samym prowadziło do zauważalnie niższego zużycia paliwa w porównaniu z konkurencją.
Pod linią wodną nie stosowano poliuretanu. Argumenty sprzedażowe były nie do odparcia – łódź zachwycała zarówno inteligencją, jak i emocjami.
ROK 1980
Flipper 640 HT, wprowadzony w 1981 roku, był pierwszym modelem Flippera wyposażonym w silnik stacjonarny. Okazał się najlepiej sprzedającym się modelem w początkach lat 80., z wyprodukowanymi ponad tysiącem egzemplarzy.
Drugi, jeszcze bardziej znany Flying Flipper, pojawił się na rynku w 1984 roku. Był sportowy jak jego poprzednik, ale również odpowiedni na nocne wypady – nic dziwnego, że stał się flagowym modelem floty Flipper. Zyskał popularność nawet poza krajami nordyckimi, a jego sukces został dodatkowo wzmocniony, gdy Flying Flipper zwyciężył w klasie łodzi dieslowych podczas wyścigu Round Britain w 1984 roku.
Pod koniec 1986 roku większość udziałów w Flipper-Boats została sprzedana firmie Rapala, znanej głównie z produkcji przynęt wędkarskich, a w czerwcu 1990 roku kolejnym właścicielem została Siltala Yachts. Transakcje te miały na celu zabezpieczenie rentownego rozwoju marki, która zdążyła już zdobyć stabilną pozycję, lecz prawdziwy nowy dom znalazła dopiero jesienią 1992 roku, kiedy Flipper został zakupiony przez Bella-Veneet z Kuopio.


1990’s
Marka Flipper otworzyła nowe rynki dla Bella-Veneet Oy, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wielkiej Brytanii. Finlandia pogrążyła się w recesji, a sytuacja gospodarcza w innych krajach nordyckich również nie była najlepsza. Rynek łodzi w Skandynawii zaczął spadać na początku lat 90.
Kabinowe łodzie rekreacyjne cieszyły się dużą popularnością w latach 90. i stanowiły istotną część sukcesu Flippera w tym okresie. W połowie lat 90. wprowadzono nowe modele łodzi Flipper. Nowy flagowy model w ofercie, Flipper 999 – kabinowa łódź rekreacyjna, został zaprezentowany w 1995 roku. W tym samym roku wprowadzono także mniejszy kabinowy model, Flipper 787. Bella-Veneet Oy rozpoczęła produkcję większych łodzi Flipper w drugiej lokalizacji produkcyjnej w Larsmo, w Finlandii.
W 1999 roku wprowadzono platformę dla modeli łodzi o długości 6 metrów. Modele Flipper 630 DC, Flipper 630 OC, Flipper 630 CC i Flipper 630 HT miały nowoczesny wygląd i cieszyły się dużym sukcesem na rynku. Szczególnie model Flipper 630 HT został uznany za jedną z najpiękniejszych i najlepiej opracowanych łodzi typu hardtop w tamtym czasie.
ROK 2000
W pierwszych latach XXI wieku sprzedaż łodzi Flipper rosła bardzo dynamicznie. W 2003 roku Brunswick, właściciel marki silników do łodzi Mercury, został współwłaścicielem Bella-Veneet Oy. Łodzie Flipper były wyłącznie wstępnie przygotowywane pod silniki Mercury. Lata 2000-2008 były okresem silnego wzrostu dla Bella-Veneet Oy, a moce produkcyjne obu zakładów były w pełni wykorzystane. Recesja, która rozpoczęła się w 2008 roku, znacząco zmieniła całą branżę jachtową.
ROK 2010
Na początku lat 2010. cała gama Flipper została odnowiona, aby lepiej odpowiadać potrzebom klientów. Projekt został całkowicie zmieniony: poprawiono prowadzenie łodzi, a konstrukcje uczyniono sztywniejszymi i bardziej wytrzymałymi. Lata późnej dekady 2010 przyniosły Flipperowi silny, międzynarodowy wzrost. Otwierano nowe rynki, a najdalszym z nich była Australia.
W latach 2012-2014 wprowadzono na rynek łącznie 10 nowych modeli Flipper. Natychmiast zdobyły one uznanie docelowej grupy klientów, ponieważ wymagania nowoczesnych żeglarzy zostały starannie uwzględnione. Wiele detali uległo zmianie, ale wieczne atuty Flippera – jakość, marka i wyjątkowość – pozostają obecne, być może silniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.









